Samen beslissen kan alleen met geïnformeerde patiënt
In de huisartsenpraktijk van Van Kerkhoven & Van de Ven in Maarheeze hebben de circa 700 patiënten met chronische zorg toegang tot online inzage. Praktijkhoudend huisarts Stijn van Kerkhoven kijkt uit naar het moment dat dit voor alle patiënten van de praktijk geldt: “Je kunt pas samen beslissen, als je allebei informatie hebt. Online inzage geeft de patiënt die informatie.”
Het bieden van online inzage past bij de missie en visie van de huisartsenpraktijk. Van Kerkhoven: “Tien jaar geleden hebben we vastgesteld dat onze praktijk laagdrempelig en toegankelijk moet zijn. Als je dat opschrijft, moet je daar ook iets mee doen. Eerst hebben we videoconsulten aangeboden, maar dat was toen te vroeg. Soms moet je gewoon geduld hebben. Ook bij de mogelijkheid om online herhaalmedicatie aan te vragen heeft het even geduurd voordat mensen dachten: dit is veel makkelijker.”
Duidelijke meerwaarde huisartsenpraktijk
In de praktijk in Maarheeze kunnen patiënten in de chronische zorg hun individueel zorgplan inzien, labuitslagen bekijken en zelf meetwaarden invoeren. Het maken van online afspraken, eConsulten en het aanvragen van herhaalmedicatie is voor alle patiënten mogelijk. “Patiënten die het portaal gebruiken, zijn positief. Mensen vinden het fijn dat ze niet meer naar de assistente hoeven te bellen. Het voordeel voor onze praktijk is dat er veel meer assistent spreekuren zijn. De assistente is namelijk minder tijd kwijt aan het maken van afspraken en het beantwoorden van de telefoon. Arbeidsintensieve processen die niet nodig zijn.”
Op het consult merkt Van Kerkhoven vooral dat de gesprekken anders zijn. “Je hoopt natuurlijk dat je voor een patiënt meer bent dan een doorgeefluik van uitslagen. Je wilt juist met je patiënt in gesprek over de keuzes die de patiënt heeft op basis van leefstijl, leeftijd en hoeveel risico ze bereid zijn om te nemen. Zo kun je echt zorg op maat leveren en toon je de meerwaarde van de huisartsenpraktijk. Dat kan alleen met een geïnformeerde patiënt.”
Attenderen op alternatief
Het gebruik door patiënten valt of staat met de voorlichting aan patiënten. Van Kerkhoven ziet daarom ook graag een landelijke publiekscampagne over online inzage. “Bij ons in de praktijk bespreekt de POH de mogelijkheid tot online inzage met iedereen in de chronische zorg, het staat op alle brieven en is zichtbaar in de wachtkamer. Als mensen bellen voor een herhaalrecept, horen ze een bandje met daarop de informatie dat dit ook online kan. Zo proberen we iedereen die contact heeft met de praktijk erop te attenderen dat er een alternatief is.
Veranderingen passen bij huisartsenvak
Van Kerkhoven is blij dat het landelijk programma OPEN is gestart. “Als patiënt heb je er gewoon recht op om je eigen dossier in te zien. Wij willen dat al heel lang voor onze volledige patiëntenpopulatie, maar in je eentje is dat bijna niet te doen. Denk aan de financiële middelen en de aanpassingen in het HIS.” Van Kerkhoven ziet geen grote drempels voor het invoeren van de online inzage. “Bij ons is het dossier echt van de patiënt, daar staan geen geheimen in. Natuurlijk brengt online inzage wel extra werk, maar een aantal andere dingen hoef je juist niet meer te doen. Je krijgt vooral een ander soort consult en bent minder tijd kwijt aan consulten aan de eenvoudige kant, zoals het doorgeven van uitslagen. Het werk en het soort vragen verandert, maar dat is wat mij betreft inherent aan ons vak.”